FANDOM

Eerste Wereldoorlog Deel 1; Oorzaken en Aanleiding 1900-191424:05

Eerste Wereldoorlog Deel 1; Oorzaken en Aanleiding 1900-1914

Bundesarchiv Bild 183-S34205, Ostfront, Nachschub-Kolonne

Duitse Bevooradingskolonie aan Oostfront

Deze pagina gaat over de Fronten in de Eerste Wereldoorlog.

Europese Fronten:Edit

  • Westfront - De invasie van het Duitse Rijk in België, Luxemburg en Frankrijk. Hier werden de loopgraven gebruikt nadat de Duitsers voor Parijs gestopt waren. Nadat het vertrek van de Duitsers stopte, probeerden beide partijen zo snel mogelijk de zee te bereiken op een voor hen gunstige positie. Dit werd ook wel de race naar de zee genoemd.
  • Oostfront - De Russen vielen hier Oost-Pruisen binnen en zorgden voor een verrassing. Toch sloegen de Duitsers en Oostenrijkers de Russen weer terug naar hun eigen land.
  • Balkanfront - De Oostenrijkers vielen Servië binnen met de steun van de Duitsers. Later werden ook andere landen zoals Roemenië, Montenegro, Bulgarije en Griekenland bij de oorlog betrokken.
  • Italiaans front - De Italianen voegden zich bij de geallieerden in 1915, nadat hun veel beloofd was als de oorlog zou worden gewonnen. De Italianen dachten de Oostenrijkers wel te kunnen verslaan maar ook hier bleef het heen en weer gaan met de vooruitgang. Pas aan het eind konden de geallieerden een doorbraak forceren.

Afrikaanse FrontenEdit

Door de geallieerde controle van de zeeën konden de Duitsers hun landen niet bevoorraden. Met een Beschermende tactiek werd geprobeerd de koloniën te behouden tot de eindoverwinning in Europa en geallieerde troepen weg te halen  van het Europees front.

  • Duits-Zuidwest-Afrika - Een kolonie van de Duitsers, het tegenwoordige Namibie. Deze kolonie werd in 1915, na een aanvankelijke aarzeling van Zuid - Afrika, in minder dan een kwartaal tijd veroverd door de troepen van het Gemenebest vanuit Zuid-Afrika.
  • West-Afrika - De Duitsers bezaten hier de koloniën, die tegenwoordig Kameroen en Togo zijn. Hier werden ook snel de Duitsers verslagen en de koloniën verdeeld.
  • Duits-Oost-Afrika - Het tegenwoordige Tanzania, Rwanda en Burundi. Op 22 augustus 1914 voerden de Duitsers met schepen aanvallen op de Belgische haven Kalemie van Belgisch-Congo aan het Tanganyikameer. De Duitsers bleven tot in 1916 het meer beheersen. Met behulp van in stukken getransporteerde watervliegtuigen en schepen, lukte het de Britse en Belgische strijdkrachten om het strategisch meer onder controle te krijgen [5]. In april 1916 werd de aanval ingezet vanuit Belgisch-Congo door het Belgisch koloniaal leger en vanuit de Britse koloniën met het Britse leger. Op 19 september 1916 werd de belangrijkste Duitse uitvalsbasis Tabora veroverd. Tegen eind 1917 hadden de Duitsers alle gebieden verloren, maar ze bleven nog een guerrillastrijd voeren in de kolonie en het Portugese Mozambique tegen de Portugezen en de Engelsen. Hier was de laatste plaats in Afrika waar nog gevochten werd door de Duitse koloniale troepen. Pas op 13 november 1918 kwam hier het bericht binnen dat de wapenstilstand was getekend. Het duurde nog een tijdje voordat de wapens werden neergelegd.

In Belgisch-Congo was er alleen een klein koloniaal leger voor de ordehandhaving dat slecht uitgerust was. In 1915 werden in Le Havre Belgische legerofficieren opgeleid voor het vechten in de tropen. De soldaten werden in Congo gerekruteerd en voor de bevoorrading werden dragers ingelijfd door het leger. Er waren nauwelijks wegen.[6]