FANDOM

220px-Gavrilloprincip2

Gavrilo Princip

 Gavrilo Princip (Ook wel Gabriel Princip genoemd)(Obljaj, Bosnie, 25 Juli 1894-Theresienstadt, Oostenrijk-Hongarije, 28 april 1918) Werd bekend als de moordenaar aartshertog Frans Ferdinand van Oostenrijk, een daad die naar de directe oorzaak van de eerste wereldoorlog vormde. Het moordwapen was een FN model 1910, gemaakt door de belgische fabrikant Fabrique Nationale.

LevensloopEdit

Princip was de zoon van een postbode, de vierde in een reeks van negen kinderen. In Bosnié zat hij op de middelbare school, maar in 1912 vertrok hij naar Belgrado , waar hij zijn studie afrondde. Na het afstuderen voegde hij zich bij de geheime Bosnisch-Servische socialistische beweging, de Zwarte Hand. De twee daaropvolgende jaren wijdde hij aan deze beweging.

In 1912 had Princip geprobeerd dienst te nemen in het Servische leger dat op het punt stond Macedonié in te vallen. Hij werd echter door de ijzervreter majoor Tankosic geweigerd met de woorden: Je bent te Klein en te Zwak!. Ga naar huis voordat ik je in elkaar sla!. Diep vernederd keerde Princip terug, met de belofte te bewijzen dat ook hij een daad kon stellen, en beslist niet klein en zwak was.

Op 28 Juni 1914 bezochten de Oostenrijks-Hongaarse troonopvolger Frans Ferdinand en zijn vrouw Sophie Chotek de Bosnische hoofdstad Sarajevo (Bosnië was ingenomen door Oostenrijk-Hongarije sinds 1908). De dag was echter slecht gekozen, want op 28 juni herdacht men in het naburige Servie het einde van de Servische onafhankelijkheid in de Middeleeuwen (zie Kosovo) na de Slag op het Merelveld in 1389.

De moordEdit

Princip en een aantal medestudenten broedden het plan uit om Frans Ferdinand te liquideren en legden dit plan voor aan de leiding van de Zwarte Hand. Deze reageerde terughoudend, maar bezorgde de groep toch een aantal wapens en cyanidecapsules. Een aantal leden van de Zwarte Hand stond klaar langs de route om Frans Ferdinand te vermoorden. Toen ze, na lang wachten, langskwamen, gooide een van hen een bom naar hun auto, maar deze stuiterde er weer uit en kwam onder de auto met officieren achter hen terecht. Drie van hen raakten gewond. Gavrilo Princip en zijn maten raakten ontmoedigd en gaven er de brui aan. Princip zelf droop af en ging naar een 'broodjesbar'.

Ferdinand stond erop de dag af te werken volgens de agenda, maar veranderde later van gedachten; hij wilde naar het ziekenhuis om de gewonde officieren te bezoeken. Zijn chauffeur nam de verkeerde afslag, waardoor zij, ironisch genoeg, oog in oog kwamen te staan met Gavrilo Princip, die net uit de broodjesbar kwam. Voor Princip kwam deze ontmoeting uiteraard geheel onverwacht, maar toch zag hij zijn kans schoon en nam hij zijn pistool. Hij vuurde drie schoten af. Ferdinand werd geraakt in de nek en Sophie werd geraakt in de buik. De derde kogel was eigenlijk bedoeld voor Oskar Potorek, militair gouverneur van Bosnië. Ferdinand en Sophie overleden; ze lieten drie kinderen achter. In feite was dit het begin van de Eerste wereldoorlog. Princip slikte de cyanide die hij gekregen had, maar het bleek - achteraf uiteraard - een verouderde capsule, de stof was niet fataal. De Zwarte Hand had de jonge heethoofden vanaf het begin al niet serieus genomen.