FANDOM

266px-FN Model 1910 1616

Het moordwapen

De moord op Frans Ferdinand van Oostenrijk in Sarajevo vormde mede de aanleiding voor de Eerste Wereldoorlog; de redenen voor het uitbreken van deze oorlog zijn echter uiterst complex. De moord vond plaats op 28 Juni 1914, toen de Oostenrijkse troonopvolger samen met zijn echtgenote, Sophie Chotek Gräfin von Chotova, hertogin von Hohenberg, een bezoek bracht aan Sarajevo , de hoofdstad van de Oostenrijk-Hongaarse provincie Bosnie en Herzegovina.

VoorbereidingEdit

Op 28 Mei 1914 kwamen drie Bosnische-Servishe studenten ( Gavrilo Princip, Trifko Grabez en Nedeljko Cabrinovic) aan in het kleine havenstadje Sabac nabij Bergrado. Ze namen meteen contact op met een zekere Popovic van de "Zwarte Hand", een Servische nationalistische beweging. Via hem werden ze in contact gebracht met majoor Jankovic van het Servische leger, die de rechterhand was van kolonel Dimitrijevic. Hij leerde hen omgaan met wapens en munitie.

Op 6 Juni 1914 vertrokken ze naar Sarajevo om er bij familie te logeren. Princip bracht zijn vriend Ilic op de hoogte van het plan om de Oostenrijkse troonopvolger te vermoorden.

De aanslagEdit

De Oostenrijks-Hongaarse troonopvolger Frans Ferdinand bracht vanaf 25 Juni 1914 een officieel bezoek aan Bosnie en Herzegovina. Het bezoekprogramma van de aartshertog was bekend op 28 Juni 1914 en de studenten stelden zich langs de route op.

In Sarajevo (de hoofdstad van het geannexeerde Bosnië) bracht de aartshertog, samen met zijn vrouw Sophie, op 28 Juni 1914 een inspectiebezoek aan de troepen. Nadien zou men in de stad het stadhuis bezoeken. De rijtour (in open auto's) passeerde eerst Čabrinović, die een granaat gooide. Deze werd echter door Frans Ferdinand zelf opgepakt en weggegooid en viel op straat waar hij ontplofte, maar hierbij raakten wel drie officieren gewond. Na deze mislukking probeerde Čabrinović zijn flesje Cyaankali in te nemen, maar dat was al oud en werkte niet meer optimaal. Hij rende weg en sprong in de rivier om zichzelf te verdrinken. Dit mislukte echter, want hij sprong net in een gedeelte waar de rivier maar ongeveer 20 centimeter diep was. Hierna werd hij gearresteerd.